Stare, zabytkowe motocykle. Informacje, jakich nie znajdziesz gdzie indziej. Obszerne opisy, szczegóły techniczne, ilustracje. Historia i ciekawostki
Blog > Komentarze do wpisu

Puch - 1906

Producent: Johann Puch, Erste Steiermärkische Fahrrad-Fabrik AG, Graz, Austro-Węgry

Motocykl Puch 1906

W 1906 roku, po trzyletnim okresie prób firma Puch oferowała do sprzedaży motocykle turystyczne, wyścigowe, „damskie", z bocznym wózkiem do przewozu osób lub ładunków napędzane jedno- i dwucylindrowymi silnikami o mocy 2-4,5 kW (2,7-6 KM), a także - po raz pierwszy - samochody.

Przedstawiony na ilustracji motocykl dostarczano z chłodzonym powietrzem czterosuwowym silnikiem, o mocy 3 kW (4 KM) lub 3,7 kW (5 KM). W obu wersjach zastosowano iskrownikową instalację zapłonową z przerywaczem. Mechanizm regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu był dobrze uszczelniony i zamocowany na jednej płycie, którą w razie defektu można było wyjąć z bloku silnika. Iskrownik uzyskiwał napęd za pośrednictwem łańcucha lub przekładni zębatej. Napęd na tylne koło przenosił z silnika płaski pas o szerokości 45 mm, ze sprężynowym napinaczem. Tylne koło miało niezawodny hamulec taśmowy. Rura wydechowa była wyposażona w przepustnicę do regulacji intensywności przepływu spalin. Zbiornik paliwa mieścił 15 litrów benzyny. Rama typu rowerowego nie była resorowana. „Miękkie" zawieszenie miał tylko wiklinowy kosz, służący jako przyczepa. W zależności od wersji silnika pojazd osiągał prędkość maksymalną 76 km/h lub 85 km/h.

Jako szlagier sezonu 1906, Puch propagował planetarną skrzynię biegów o dwóch przełożeniach, ze sprzęgłem jednokierunkowym (tzw. wolne koło), umieszczoną w piaście tylnego koła. Umożliwiała ona lepsze wykorzystanie mocy silnika, eliminowała uciążliwe pomaganie sobie pedałami przy wjeździe pod górę itp. Mechanizm wolnego koła był bardzo dogodny, zwłaszcza w warunkach ruchu miejskiego, umożliwiał bowiem zatrzymywanie się bez wyłączania silnika. Należało tylko dokupić wentylator chłodzący, umieszczany z prawej strony bloku napędowego.

Dwucylindrowy Puch z mocniejszym silnikiem kosztował 1400 koron, 1190 marek lub 1470 franków. Dopłata za przyczepę wynosiła 240-300 koron, w zależności od zastosowanego materiału - skóry bydlęcej, szagrynu lub ich imitacji.

piątek, 23 maja 2014, subbi

Polecane wpisy

  • Douglas K 2 3/4 HP - 1913

    Producent: Douglas Motors Ltd., Kingswood, Bristol, Anglia Historia tej firmy sięga roku 1906, kiedy to 27-letni William Douglas kupił w innej angielskiej wytwó

  • BSA - 1910

    Producent: BSA Cycles Ltd., Birmingham, Anglia W 1906 roku, w którym pojawił się pierwszy motocykl marki BSA, wytwórnia była już znana na całym świecie z wysoki

  • Scott - 1909

    Producent: Scott Engineering Co., Ltd., Bradford, Anglia  W początkach XX wieku Alfred Scott zajmował się konstrukcją małego silnika dwusuwowego o pojem