Stare, zabytkowe motocykle. Informacje, jakich nie znajdziesz gdzie indziej. Obszerne opisy, szczegóły techniczne, ilustracje. Historia i ciekawostki
Blog > Komentarze do wpisu

Wanderer - 1908

Producent: Wanderer-Werke, vorm. Winkelhofer & Jaenicke, AG, Schönau koło Chemnitz, Niemcy

Motocykl Wanderer 1908

Firma Wanderer należy do tej niewielkiej grupy producentów motocykli, którzy już na początku XX wieku wytwarzali wszystkie części i podzespoły motocykli - włącznie z silnikami - we własnych zakładach. Była to produkcja oparta na normalizacji elementów i dokładnej obróbce. Już w czasie I wojny światowej montowano Wanderery z części pochodzących wprost z produkcji, bez dodatkowego pasowania i obróbki. Fabryka w Schönau koło Chemnitz produkowała motocykle wysokiej jakości, ale też i stosunkowo drogie. Pierwsze Wanderery z 1902 roku były lekkimi pojazdami z jednocylindrowymi silnikami o mocy 1,1 kW (1,5 KM) Dwucylindrowy silnik widlasty zastosowano do napędu motocykla w 1908 roku.

Model z roku 1908 miał, jak wspomniano, widlasty silnik dwucylindrowy. Pierwszy z cylindrów silnika był nachylony o 45° do przodu. Pojemność skokowa jednostki napędowej wynosiła 408 cm3, a moc 2,2 kW (3 KM) przy 2000 obr/min. Prosta rama rurowa miała typową na owe czasy konstrukcję. Koło pasowe tylnego koła jezdnego miało (w wykonaniu seryjnym) średnicę 320 mm. Do celów sportowych (dla osiągnięcia większej prędkości) produkowano pojazdy z kołem pasowym o średnicy 260 mm. Tylne koło motocykla było resorowane na dwóch sprężynach śrubowych, ukrytych w rurach ramy. Układ dwóch sprężyn w zawieszeniu nie dopuszczał do „odskakiwania” i wahań bocznych tylnego koła, które występowały w przypadku resorowania jedną sprężyną. Motocykl miał małą masę, bo tylko 67 kg i rozwijał maksymalną prędkość 70 km/h. Za odpowiednią dopłatą można było otrzymać wyposażenie specjalne na przykład: dwu i pół calowe opony firmy Dunlop, urządzenie sterujące przepustnicą gaźnika, umieszczone na kierownicy a nie na górnej, nadzbiornikowej belce ramy, „wolny wydech” itp.

Dwucylindrowy model Wanderera był produkowany do pierwszej wojny a także przez całą pierwszą wojnę światową. Po wojnie pojawił się ponownie, tym razem z silnikiem o mocy zwiększonej do 3,4 kW (4,5 KM).

wtorek, 17 czerwca 2014, subbi

Polecane wpisy

  • Douglas K 2 3/4 HP - 1913

    Producent: Douglas Motors Ltd., Kingswood, Bristol, Anglia Historia tej firmy sięga roku 1906, kiedy to 27-letni William Douglas kupił w innej angielskiej wytwó

  • BSA - 1910

    Producent: BSA Cycles Ltd., Birmingham, Anglia W 1906 roku, w którym pojawił się pierwszy motocykl marki BSA, wytwórnia była już znana na całym świecie z wysoki

  • Norton - 1907

    Producent: Norton Manufacturing Co., Birmingham, Anglia Międzynarodowe pucharowe wyścigi motocyklowe - Coupe Internationale des Motocyclettes (ówczesne nieoficj