Stare, zabytkowe motocykle. Informacje, jakich nie znajdziesz gdzie indziej. Obszerne opisy, szczegóły techniczne, ilustracje. Historia i ciekawostki
RSS
piątek, 01 sierpnia 2014

Producent: Douglas Motors Ltd., Kingswood, Bristol, Anglia

Motocykl Douglas K 2 3/4 HP  1913

Historia tej firmy sięga roku 1906, kiedy to 27-letni William Douglas kupił w innej angielskiej wytwórni - Fairy - leżący silnik dwucylindrowy o przeciwbieżnych tłokach (boxer). Gdy w dwa lata później firma Fairy zaniechała produkcji motocykli, pojazdy Douglasa znalazły się w europejskiej czołówce.

Leżące silniki - typu boxer - stosowano w motocyklach ponad pięćdziesięciu firm - poczynając od ABC, BMW przez Pucha, na Zundappie kończąc. W odróżnieniu od najbardziej znanych koncepcji, np. firmy BMW, wytwórnia Douglas ulokowała silnik wzdłużnie. Zalety tego rozwiązania potwierdziły się w pełni w wyścigach Tourist Trophy w 1912 roku, w których zawodnicy W. H. Bashall i E. Kicham startujący na Douglasach zajęli dwa pierwsze miejsca w klasie junior TT, jak nazywano kategorię do pojemności skokowej 350 cm3.

Model 2 3/4 HP miał dwucylindrowy silnik leżący o pojemności skokowej 348 cm3. Przy stopniu sprężania 4 : 1 silnik osiągał moc 4,8 kW (6,5 KM) przy 3600 obr/min.* Napęd z silnika do skrzyni biegów - o dwóch lub trzech przełożeniach - był przekazywany za pomocą przekładni łańcuchowej, zaś ze skrzyni na tylne koło - pasem klinowym. Po lewej stronie silnika znajdowało się wąskie koło zamachowe o dużej średnicy (cecha charakterystyczna wszystkich Douglasów z tego okresu). Motocykl miał rurową ramę, zawieszenie przednie resorowane na sprężynach śrubowych i dwa hamulce, z których przedni działał na obręcz przedniego koła a tylny - na obręcz koła pasowego. Producent podawał, że zużycie paliwa wynosiło 2,5 1/100 km. Przy masie własnej 78 kg pojazd rozwijał prędkość dochodzącą do 75 km/h. Model „K” odznaczał się dobrą statecznością, był łatwy do prowadzenia, a przede wszystkim miał prostą konstrukcję. W instrukcji obsługi fragment dotyczący konserwacji poprzedzony był słowami: „Don’t touch it unnecessary” - nie dotykajcie go zbytecznie! Dzięki tym właściwościom, do których zaliczała się także niska cena - 50 funtów - Douglas stał się w krótkim czasie najpopularniejszym angielskim motocyklem.

Z powojennych sukcesów należy wymienić zwycięstwo Toma Shearda z 1923 roku w klasie senior TT i Frieddiego Dixona w pierwszych wyścigach Tourist Trophy z bocznym wózkiem. Przed swoim upadkiem (w 1956 roku) firma produkowała znane włoskie skutery Vespa.

* Źródła angielskie i amerykańskie podają, że moc wynosiła 2,75 KM

czwartek, 31 lipca 2014

Producent: BSA Cycles Ltd., Birmingham, Anglia

Motocykl BSA 1910

W 1906 roku, w którym pojawił się pierwszy motocykl marki BSA, wytwórnia była już znana na całym świecie z wysokiej jakości rowerów, produkowanych od 1880 roku. 

Pierwszy motocykl BSA, tak jak większość ówczesnych pojazdów, był konstrukcyjnie podobny do roweru. We wzmocnionej rurowej ramie typu rowerowego, zamocowano jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 200 cm3 i mocy 1,5 kW (2 KM). Następnie dodano zbiornik paliwa, a do tylnego koła przymocowano koło pasowe, bowiem napęd przenoszony był za pomocą pasa.

Przedstawiony na ilustracji model z 1910 roku miał już większość cech prawdziwego motocykla. Obniżona, wydłużona rama, nisko osadzone siodło, możliwie nisko usytuowany pionowy jednocylindrowy silnik, gwarantowały dobrą stateczność pojazdu. Silnik czterosuwowy miał rozrząd dolnozaworowy i był chłodzony powietrzem. Średnica cylindra wynosiła 85 mm, skok tłoka 88 mm. Całkowita pojemność jednostki napędowej - 499 cm3. Maksymalna moc 3,7 kW (5 KM). Napęd na tylne koło był przenoszony bezpośrednio od silnika (bez skrzyni biegów) za pomocą skórzanego pasa. Zapłon iskrownikowy. Motocykl miał resorowane tylko przednie koło. Na koło tylne działały dwa niezależne hamulce: nożny, umieszczony w piaście typu torpedo i ręczny, klockowy, działający na koło pasowe.

Motocykl był nieustannie udoskonalany i modernizowany. Zmieniła się konstrukcja ramy, do której dostosowano kształt zbiornika paliwa, dodano hamulec przedniego koła i podnóżki. Moc silnika zwiększono do 4,4 kW (6 KM).

Produkcja motocykli BSA nabrała większego rozmachu po pierwszej wojnie światowej. W 1925 roku w programie produkcyjnym znajdowało się dwanaście modeli; od 250 z podłużnym, kroplowym zbiornikiem paliwa, przez 350 z rozrządem dolno- i górnozaworowym (OHV), dalej 500, 560, 770 aż do modeli klasy 1000 z widlastymi silnikami dwucylindrowymi, przeznaczonych do jazdy z wózkiem bocznym. Wszystkie te pojazdy były wprawdzie solidne i niezawodne, ale nie dorównywały konstrukcji z roku 1926. Wtedy to powstał model Sloper, który przez następne 10 lat był wzorcem dla wielu wytwórców pojazdów jednośladowych.

sobota, 21 czerwca 2014

Producent: Scott Engineering Co., Ltd., Bradford, Anglia

Motocykl Scott 1909

W początkach XX wieku Alfred Scott zajmował się konstrukcją małego silnika dwusuwowego o pojemności 130 cm3, który miał służyć jako pomocnicza jednostka napędowa do roweru. Pierwszy (dwucylindrowy) silnik dwusuwowy, nadający się do praktycznego zastosowania, udało mu się wykonać w 1908 roku. Prototypowy egzemplarz miał cylinder chłodzony powietrzem a głowicę wodą. Następny silnik, który w 1909 roku zaczęto produkować seryjnie (o dwóch cylindrach równoległych, pochylonych do przodu pod kątem 45° i pojemności skokowej 333 cm3) był już cały chłodzony wodą. Ten model rozsławił markę Scott na całym świecie.

Niespotykany wówczas system chłodzenia nie był jedynym oryginalnym rozwiązaniem silników motocykli Scotta. Inną osobliwością konstrukcyjną był dzielony wał korbowy z kołem zamachowym umieszczonym pośrodku, pomiędzy oddalonymi nieco od siebie cylindrami. W korbowodach były osadzone łożyska toczne. Dwustopniową skrzynię biegów napędzał łańcuch. Przekładnia łańcuchowa przekazywała także napęd na tylne koło. Nowoczesna otwarta rama rurowa przypominała nieco z profilu współczesny rower damski. Stosowana już wtedy nożna zmiana biegów, stała się popularna dopiero na początku lat trzydziestych.

Ciekawostką konstrukcyjną wyścigowych motocykli firmy Scott było stawidło obrotowe, sterujące dopływem mieszanki do cylindrów.

W latach 1912 i 1913 pojazdy firmy Scott - modele Twin - triumfowały w wyścigach Tourist Trophy (zwycięstwa F. A. Applebee i H. O. Wooda w klasie senior).

Opisane rozwiązania konstrukcyjne stosowano w motocyklach Scott niemal przez całe półwiecze, to jest w okresie działalności firmy. Były one jednak na tyle doskonałe, że pojazdy tej marki zawsze zajmowały czołowe lokaty w grupie najlepszych angielskich motocykli.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7
| < Sierpień 2016 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31