Stare, zabytkowe motocykle. Informacje, jakich nie znajdziesz gdzie indziej. Obszerne opisy, szczegóły techniczne, ilustracje. Historia i ciekawostki
RSS
piątek, 25 kwietnia 2014

Producent: Josef Walter, Výroba motocyklů, Praga, Austro-Węgry

Motocykl Walter 1902

Ślusarz maszynowy Józef Walter miał 24 lata, kiedy (około 1898 roku) w Pradze, na Smichowie wynajął mały warsztat, w którym początkowo naprawiał wagi i rowery, a następnie montował rowery z części sprowadzanych z angielskich zakładów zbrojeniowych BSA. Dzięki temu zyskał niezbędne doświadczenie, umożliwiające uruchomienie produkcji motocykli.

Pierwszy silnikowy dwukołowiec opuścił firmę Waltera w 1902 roku. Jednostką napędową tego wehikułu był chłodzony powietrzem jednocylindrowy silnik o mocy 2,2 kW (3 KM), zamocowany do ramy rowerowej. Napęd na tylne koło był przekazywany za pośrednictwem pasa. Hamulce, przedni i tylny były takie same, jakie montowano do rowerów. Upłynęło trochę czasu zanim motocykl stał się niezawodny i poszukiwany przez nabywców. Pierwszą nagrodę zdobył w 1903 roku na Wystawie Gospodarczej w Pradze. Był to srebrny medal przyznany przez organizację spółdzielczą „Jednota” za impuls do rozwoju przemysłu w Czechach i na Morawach.

W 1905 roku Walter wzbogacił asortyment produkcyjny swojej firmy o drugi model, tzw. typ B, z dwucylindrowym silnikiem o mocy 3 kW (4 KM). W dwa lata później firma udoskonaliła swoje modele stosując (po raz pierwszy) napęd tylnego koła za pośrednictwem łańcucha, w miejsce zawodnego pasa.

Warsztat rozrastał się stopniowo. W 1909 roku Walter wyprodukował swój pierwszy samochód. Zwiększające się zainteresowanie automobilem spowodowało, że wytwórnia w 1914 roku zrezygnowała z produkcji motocykli.

Po pierwszej wojnie światowej firma przekształciła się w Akcyjną Fabrykę Samochodów, Józef Walter i Spółka. Założyciel firmy nie dawał już sobie rady w kierowaniu zakładem i założył w praskiej dzielnicy Koszirze oddział produkujący koła zębate. W 1925 roku podjęto tam ponownie produkcję motocykli, ale nie osiągnęła ona już jednak poprzedniego znaczenia i rozmiarów. Dopiero w 1939 roku, dzięki synowi Waltera, Jarosławowi, marka Walter pojawiła się ponownie w motocyklowym kręgu. Były to już tylko silniki wyczynowe o pojemności skokowej 248 cm3, początkowo z rozrządem górno-zaworowym OHV a następnie OHC, które zawodnicy montowali w przygotowane przez siebie podwozia. Pierwsze kompletne motocykle zbudował Jarosław Walter dopiero jako konstruktor firmy ČZ.

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Producent: Ets. Griffon, Courbevoie, Seine, Francja

Motocykl Griffon 1902

Wśród wielu francuskich producentów motocykli, którzy na początku naszego wieku wytyczali kierunek rozwoju tej nowej gałęzi przemysłowej (jak Peugeot, Clement, Bruneau, Bailleul, Fournier, Gobron, Werner i inni) poważne miejsce zajmuje popularna marka Griffon, znana również w sporcie motocyklowym.

Firma, założona w 1902 roku, produkująca popularne motocykle z silnikami marki Zedel o różnej mocy, wyspecjalizowała się również w produkcji motocykli sportowych, wyścigowych i do jazd rekordowych. Do tej ostatniej grupy zalicza się przedstawiony na ilustracji model z pierwszego roku działalności wytwórni. Motocykl ten został specjalnie skonstruowany do ustanowienia rekordu prędkości na odcinku jednego kilometra, z tzw. startu stojącego.

Jednostka napędowa tego modelu pochodziła ze szwajcarskiej firmy Zedel. Był to chłodzony powietrzem widlasty, dwucylindrowy silnik o mocy 3,7 kW (5,5 KM). Motocykl nie miał sprzęgła ani skrzyni biegów. Siła napędowa była przenoszona za pośrednictwem pasa klinowego wprost na koło pasowe tylnego koła. Prosta rama rurowa miała wzmocniony przedni widelec. Hamulce działały tylko na tylne koło. Podczas próby we francuskim mieście Dourdan pojazd ten osiągnął fantastyczny wynik - przeciętną prędkość 105 km/h. Rekord ten utrzymał się przez dwa lata (pobił go dopiero Maurice Fournier na swoim motocyklu z dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym Bucheta o pojemności skokowej 2340 cm3 i nadzwyczajnej, jak na ówczesne czasy, mocy - 16,2 kW - uzyskując prędkość maksymalną 120 km/h).

Marka Griffon, którą w dwudziestych latach przejęła firma Peugeot, zaprezentowała swoje motocykle po raz ostatni w trzydziestych latach naszego stulecia.

niedziela, 13 kwietnia 2014

Producent: Werner Frères, Paryż, Francja

Motocykl Werner 1901

Mimo wielkich sukcesów handlowych pierwszych lekkich motocykli braci Wernerów, osiągniętych głównie dzięki niskiej cenie i niezwykłej prostocie konstrukcji, pojazdy te nie były w pełni doskonałe. Ich podstawowe niedostatki to zła stateczność, spowodowana umieszczeniem silnika przed kierownicą, oraz niewielka moc jednostki napędowej.

Dlatego w 1900 roku wyprodukowano nowy motocykl, który został obwołany najdoskonalszym jednośladowym pojazdem silnikowym na przełomie wieków.

W tym znakomitym pojeździe zamontowano czterosuwowy, jedno-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 232 cm3 i mocy 1,5 kW (2 KM) firmy de Dion-Bouton, w sposób klasyczny, tzn. w dolnej części ramy. Napęd na tylne koło był przenoszony za pomocą płaskiego pasa, bez pośrednictwa sprzęgła. Źródłem prądu w instalacji zapłonowej był akumulator. Szkielet pojazdu stanowiła prosta rurowa rama (typu rowerowego), pozbawiona resorowania. Ten mały motocykl - „la motocyclette” - miał jednak dwa hamulce, przedni klockowy, działający dociskowo na obręcz koła i tylny - taśmowy. Przy masie własnej 50 kg osiągał maksymalną prędkość 45 km/h.

Dobre jak na ówczesne czasy parametry techniczne, zwłaszcza mała masa, a dzięki temu stosunkowo duży jednostkowy wskaźnik mocy, czyniły z Wernera idealny pojazd do rywalizacji w wyścigach cieszących się wówczas wielką popularnością. Opinię tę potwierdziły wyniki takich imprez, jak maratony Paryż - Bordeaux, oraz Paryż - Berlin, na których motocykle tej marki zajęły pierwsze miejsca.

Kolejne modele Wernerów wyposażono w mocniejsze silniki: 2 kW (2,75 KM) oraz 2,4 kW (3,25 KM). W 1904 roku pojawił się pierwszy motocykl tej firmy z silnikiem dwucylindrowym. W 1908 roku firma zaprzestała produkować motocykle.

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 7
| < Styczeń 2018 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31